BIEFF aduce în România cel mai recent film al maestrului cinema-ului de avangardă Alejandro Jodorowsky, potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX. După o absență de aproape 25 de ani, „marele vrăjitor al midnight movies” revine pe marile ecrane cu lungmetrajul său din 2013 „La danza de la realidad”, care a avut premiera anul trecut în secțiunea Quinzaine des Réalisateurs a Festivalului de la Cannes.
Continuând colaborarea de termen lung cu unul dintre cei mai admirabili parteneri ai săi, BIEFF prezintă publicului român, în colaborare cu Quinzaine des Réalisateurs, proiecția-eveniment dedicată familiei Jodorowsky: „La danza de la realidad” va fi precedat de premiera românească a debutului regizoral al fiului maestrului – „The voice thief”, de Adan Jodorowsky. Adan Jodorowsky este, de asemenea, autorul muzicii în filmul tatălui său, iar Brontis Jodorowsky, celălalt fiu al maestrului, joacă rolul principal în „La danza de la realidad”.
Cunoscut pentru faimoasele sale filme suprarealiste din anii ’60 și ’70 („El Topo”, „The Holy Mountain”), Alejandro Jodorowsky realizează o privire semiautobiografică asupra copilăriei sale din orășelul din Chile Tocopilla, în anii ’30. Filmul combină istoria personală a regizorului cu metafore, mitologie și poezie, reflectând filosofia cineastului conform căreia realitatea nu este una obiectivă, ci mai degrabă un dans creat de imaginația oamenilor.
The New York Times îl caracterizează astfel: „Amestecul de eleganță vizuală și perversitate amintește de Luis Buñuel, dar și de compatriotul lui Jodorowsky Raúl Ruiz. Străzile din Tocopilla sunt îmbibate în același tip de realism magic ce a animat satul Macondo al lui Gabriel GarcÃa Márquez de partea cealaltă a continentului, precum și de un sentiment tragic al istoriei.
Adan Jodorowsky debutează cu drama experimentală barocă „The voice thief”, avându-i în rolurile principale pe Asia Argento și pe fratele regizorului, Cristobal Jodorowsky. Filmul are loc într-un Miami mitic și urmărește odiseea nocturnă a protagonistului, în căutarea vocii soției sale, cântăreață de operă.
Fidel misiunii sale de a promova cinema-ul experimental românesc, BIEFF aduce în atenția publicului, dar și a juriului competiției internaționale cele mai recente experimente vizuale autohtone. În acest an, BIEFF facilitează întâlnirea artiștilor români cu profesioniști europeni de calibru ai industriei de cinema: Anne Delseth – membru al comitetului de selecție al Quinzaine des Réalisateurs, Cannes Film Festival, Theus Zwakhals – selecționer al secțiunii de scurtmetraj, Festivalul Internațional de Film Rotterdam, Jonathan Pouthier – responsabil de programele de cinema, Centre Pompidou Paris, Marion Poeth – director de program, Festivalul Cinedans Dance on Screen Amsterdam și Ileana Bîrsan – critic și jurnalist de film.
O altă revizitare a mitologiei este lucrarea conceptuală „Death by diamonds & pearls”, semnată de Carioca Studio, un film ce „pune sub semnul întrebării ideea condiției umane în diferite perioade de timp și interacțiunea noastră cu această apartenență spirituală”. „I will never walk alone”, de Carmen Lidia Vidu, cunoscută pentru inovatoarele sale performance-uri multimedia, este o portavoce îndreptată către glasul oamenilor intern.
Inspirat de dicteul lui Susan Sontag („timpul poziționează în cele din urmă majoritatea fotografiilor, chiar și pe cele mai amatoricești, la nivel de artă”), „On photography”, de artistul vizual Alex Gâlmeanu, este un omagiu adus timpului, valorii pe care acesta o conferă obiectelor și spectatorului ca mediator al acestora.
Poemul vizual „Please be patient (While we fuck you)”, de Andrei Popa, este o metaforă despre societatea actuală și direcția în care se îndreaptă dacă este determinată exclusiv de profit.
„Silent places” este o colaborare inedită între coregraful-regizor Simona Deaconescu și directorul de imagine Oleg Mutu, un dance-film bazat pe examinarea vieții interioare a personajelor, surpinzând nedumeririle, întrebările și temerile lor într-un moment de intimitate.
Secolul al XX-lea este distilat până la elementele sale esențiale în „Cinescope”, lecția de istorie a lui Mircea Bobînă. Reamintind, din punct de vedere formal, de montajul intelectual al sovieticilor, precum și de umorul ironic al lui Bruce Conner, imagini de arhivă și momente istorice sunt montate împreună pentru a rândui măreția și condiția omului modern.
Seria de experimente cinematice este continuată de două scurtmetraje foarte interesante ale unor studenți ai Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică București. „Visul de aur”, de Alex Mironescu, „este o încercare de a deconstrui procesul de comunicare propagandistică, surprinzând elementele non-verbale de limbaj al corpului, caracteristice lui Adolf Hitler, suprapuse pe discursul foarte original al lui Nicolae Ceaușescu, cu scopul de a observa tehnici eficiente de manipulare. Un film intim, chinuit de gânduri, „Autism”, de Alexandru Petru Bădeliță, își întoarce privirea către forțele externe opresive (politică, religie), care împovărează sufletul omului).
Cea de-a cincea ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București – BIEFF va avea loc în perioada 10 – 14 decembrie, la CinemaPRO și Cinema Elvira Popescu.
BIEFF este susținut de Centrul Național al Cinematografiei (CNC), Institutul Cultural Român (ICR), Universitatea Națională de Arte, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică (UNATC), Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, Forumul Cultural Austriac, Goethe-Institut, Institutul Francez, Centrul Ceh, Institutul Balassi, Institutul Italian de Cultură „Vito Grasso”, Institutul Cervantes, Programul Statul de Drept Europa de Sud-Est al Fundației Konrad Adenauer, Ambasada Suediei, Ambasada Finlandei, Ambasada Israelului, Accion Cultural Española, German Films, Dacia, ABIS Studio, NouMax, Cinelabs, Book4travel, Centrul Național al Dansului București (CNDB) și Galateca.